ONTVANG GRATIS CV-KETEL OFFERTES

Vergelijk meerdere CV-ketel installateurs in uw regio


Het opstarten van een bedrijf betaalbaar houden

Het opstarten van een bedrijf kan een kostbare zaak zijn. Door op een aantal punten te letten, kun je er echter voor zorgen dat de kosten niet te veel uit de hand lopen.

Groeien kan altijd nog

De belangrijkste tip voor vrijwel ieder bedrijf, is dat klein beginnen vaak het beste is. Wat ‘klein’ is, verschilt natuurlijk per bedrijf, maar stelregel zou moeten zijn dat je niet groter wordt dan strikt noodzakelijk is. Koop of huur niet meteen een zo groot mogelijk pand, maar probeer er eentje te zoeken dat je indien nodig verder uit kan breiden. Neem niet meer personeel aan dan je op dit moment nodig hebt: mocht je uit gaan breiden of toch meer mensen nodig hebben, kun je deze altijd nog aanhouden. Over het algemeen geldt dat groeien gemakkelijker is dan krimpen; een te groot pand inwisselen voor een kleinere of een aantal personeelsleden de deur wijzen, is ingewikkelder dan in de loop der tijd extra ruimte of mensen zoeken.

Door hier goed op te letten, kun je direct kosten besparen en de gehele opstartfase een stuk goedkoper houden. Breng je deze mentaliteit ook in werking bij de verdere inrichting van je bedrijf, zal je zien dat ook dat een stuk goedkoper kan dan je zou denken.

Alleen als het nodig isGa je een bedrijfspand inrichten, vraag je dan bij alles dat je wilt gaan kopen af of het echt nodig is én of het misschien goedkoper kan.

Een voorbeeld? Denk aan je magazijn. Een magazijnstelling, vaak zelfs meerdere, is daarin onmisbaar, die heb je dus echt nodig. Kan het goedkoper? Ja! Een stelling hoort een hele lange tijd mee te gaan, en dat betekent dat een tweedehands exemplaar ook zeker tot de mogelijkheden behoort. Gebruikte stellingen zijn een stuk goedkoper dan nieuwe, terwijl hun functionaliteit precies hetzelfde blijft.

Dit kun je ook bij bijvoorbeeld kantoormeubilair of elektronica toepassen: ook hier zijn gebruikte spullen vaak net zo goed als gloednieuwe, terwijl de kosten een stuk lager liggen. Ook hierbij stel je jezelf natuurlijk wel eerst de vraag of je het echt nodig hebt. En een smartphone, en een tablet en een laptop, is dat echt nodig? De kans is groot dat je voor veel medewerkers minimaal 1 van deze apparaten niet per se hoeft aan te schaffen: doe dat dan ook niet, het kan in een later stadium altijd nog gekocht worden.

Door goed op de kosten te letten, en in de opstartfase alleen die kosten te maken die strikt noodzakelijk zijn, kan een bedrijf eerder winst gaan maken. Mocht je dan alsnog extra kosten willen of moeten maken, krijg je daar alsnog de ruimte voor.